המדריך להעסקת עובד, איך להעסיק עובד בצורה הבטוחה והיעילה ביותר

דבר ראשון וחשוב ביותר הוא שכל תהליך העסקת העובד החל מיום תחילת העסקתו ועד ליום סיום העסקתו יתנהל על פי החוק.
ישנן מספר אפשרויות חוקיות להעסקה של עובדים בארגון אנו נתייחס לנפוצה ביותר העסקת עובד כשכיר
כיום איתור וגיוס עובדים עובד נעשה לרוב על ידי פרסום מודעת דרושים באתרים שונים ברשת האינטרנט.
חשוב כי בגוף המודעה תהיה פנייה לשני המינים  ושלא יופיעו בה דרישות לא ענייניות אשר יכולות להוות למעשה אפליה אסורה. במודעה צריך להופיע דרישות אמיתיות הדרושות לביצוע המשרה אשר פורסמה.
לאחר סינון קורות חיים והזמנת מעומדים לראיון עבודה יש לזכור כי בראיון עבודה אי אפשר לשאול כל מה שרוצים ויש להימנע מלשאול שאלות מפלות כמו האם את בהריון ?או חושבת להיכנס להריון?   האם אתה מוסלמי או נוצרי?? וכד'.
כמו כן כמעסיקים יש לנו העדפות אישיות אבל לא ניתן להכניס אותן כדרישות בראיון אלא עדיף לשמור אותם לדיון פנימי לאחר ראיון העבודה עם המועמד.
על המעסיק ישנה הגבלה בדרישת המידע אותו הוא יכול לקבל מהמעומד לעבודה, אסור לדרוש מידע על עבר צבאי או עבר פלילי אבל ניתן לבקש מהמעומד לעבודה להצהיר כי אין לו עבר פלילי.
לאחר סיום שלב הראיונות ולאחר שמצאתם את העובד שכישוריו מתאימים למשרה, אתם  חייבים למסור לעובד החדש את פירוט תנאי עסקתו : שעות העבודה, תפקידו, צורת תשלום שכרו ומי הממונה עליו ועוד מספר פרטים נוספים. אי מסירת תנאי עבודה הינה עילה להגשת תביעת פיצויים אשר בצידה סנקציה כספית דבר המקובל ונפות בבתי הדין לעבודה.
הדרך הטובה ביותר למסירת תנאי העסקה היא החתמת העובד על הסכם עבודה בו מצויינים תנאי העסקתו וכך נעמוד בדרישה לפירוט תנאי העסקתו של העובד.

אז עכשיו לאחר שאתם מעסיקים עובד יש להקפיד על מספר דגשים

- הקפידו כי קיים שעון נוכחות לעובדים משנת 2009 חובת ההוכחה במקרה של זכאות לתשלום בגין שעות נוספות חלה על המעסיק, מעסיק שלא מנהל רישום מסודר של דוחות נוכחות יכול לחשוף את עצמו לתביעות בסדרי גודל של מאות אלפי שקלים .
- למעסיק אסור לשלם לעובד שכר הנמוך משכר מינימום.
- עובדים שונים המועסקים אצל אותו מעסיק בעבודה זהה, עבודה שווה בעיקרה זכאים לשכר שווה בעד אותה עבודה.
- חל איסור על תשלום שכר כולל - כלומר "שכר גלובלי" מכסה רק על עבודתו של עובד בשעות הרגילות במהלך השבוע , אם העובד עבד בפועל שעות נוספות מגיע לו תמורה בעדן, למעט במקרים חריגים המוגדרים במפורש בהסכם העבודה של העובד.
- הקפידו על מסירת תלוש שכר מפורט המכיל בתוכו את כל פריטי החובה אותם יש לכלול בתלוש על פי חוק אי מתן תלושים כחוק יכול שיזכה את העובד בקבלת פיצוי כספי בבית הדין לעבודה עקב אי המצאת תלושים כדין.
- במקרה ואתם עומדים לבצע פיטורי עובד או פגיעה בתנאי עבודתו/תפקידו אתם חייבים לערוך לו שימוע כדין – כיוון שישנה חובת עריכת שימוע המוטלת כיום על כל מעסיק ציבורי או פרטי, באופן גורף, כחובה מקדמית טרם יישום של כל כוונה לפגוע בעובד באופן חד צדדי על ידי שינוי בתנאי עבודתו או תפקידו או על ידי פיטוריו.
- הקפידו להפריש לפנסיה במועד- החל משנת 2008 קובע צו כי כל המעסיקים במשק חייבים בהפרשה לקרן הפנסיה לכל העובדים שלהם בהתאם להוראות החוק.
- צו הרחבה , חשוב לדעת לאיזה ענף משתייך העסק שלכם, מכיוון שגם אם אינכם צד להסכם קיבוצי שנחתם בענף אליו אתם משתייכים, ייתכן מאד ששר הכלכלה הרחיב את הוראותיו על כל העוסקים בתחום. לצו ההרחבה יכולות להיות השלכות עצומות על ניהול נכון של ההוצאות וההכנסות של העסק, שכן לרוב הוא מטיב עם העובד בתשלום זכויותיו הכספיות.
- שימו לב אם אתם מעוניינים להעסיק עובד עם מוגבלויות אזי מקום העבודה צריך להיות נגיש. יש לזכור כי במקרים אלו המדינה עוזרת למעסיק בהתאמת מקום העבודה לעובדים עם מוגבלויות ואף מעניקה הטבות שונות נוספות מהמדינה.
- אסור למעסיק להגביל את זכותו של העובד לעבוד אצל מעסיק אחר לאחר סיום תקופת עבודתו אלא במקרים חריגים.לקראת סיום יש לזכור כי היחסים בין מעסיק לעובד היא מערכת שכל יום מתווספים בה כללי יסוד מכיון שכל הזמן  נחתמים הסכמי שכר קיבוציים וצוי הרחבה חדשים, נחקקים חוקים חדשים וניתנות פסיקות חדשות אשר בעקבותיהן משתכללים זכויות העובדים בישראל.

לסיכום

גם אם אינכם מכירים את החוק ותקנותיו מומלץ להיוועץ בעורך דין דיני עבודה הבקיא בתחום, שיכול לסייע לבצע את הדרוש מכם כך שלא תפגעו או תהיו חשופים לתביעת עובד- משרדנו ישמח לסייע לכם בכך ולעזור בכל בעיה.
אנו מלווים ומייעצים למעסיקים, בכל שלבי העסקת עובד מרגע קליטתו בחברה ועד לפיטורים ככל שנדרשים.
וכל זאת בצורה מקצועית , יעילה, מנוסה וביחס אישי מסור ככל הניתן .

ליעוץ בנושא ניתן לפנות אלינו.

ישראל רווח, עו"ד ונוטריון
לשירותכם : בטל : 03-6344400 ,053-8855056 , או  במייל : office@isr-law.co.il

המידע הכלול במסמך זה הינו מידע כללי ותמציתי בלבד, אינו מחליף את הצורך בעיון מלא ומעמיק בנוסח המלא של ההחלטה והוראות החוק הרלוונטיות. הוא אינו מהווה חוות דעת משפטית או יעוץ משפטי ואין להסתמך עליו.
Content

לפרטים נוספים, נא למלא את הטופס ונציגינו יחזרו אליכם.

דלג לתוכן